مقالات مقالات .

مقالات

ژنراتور چیست و طرز کار ژنراتورها

 انرژی یک منبع اساسی است و امروزه ما کاملاً به آن وابسته هستیم تا بتوانیم متداول ترین کارهای روزمره خود را انجام دهیم ، کار کنیم ، تجهیزات را به خوبی حفظ کنیم و تاسیسات خود را پویا نگاه داریم.

برای غلبه بر قطعی انرژی الکتریکی، از آنجا که سیستم های الکتریکی قابل خراب شدن هستند ، از ژنراتورها برای به حداقل رساندن مشکلات رایج استفاده می شود. از این طریق ، می توانید تأمین مستمر انرژی برای تأمین نیازهای خود را تضمین کنید.

معمولاً از ژنراتور ها در کجا استفاده می شود؟

بیمارستان ها
هتل ها
صنایع بزرگ / شرکت ها
رویدادها/ نمایشگاه ها
در بعضی از خانه ها

برای راه اندازی ، ژنراتور به القاء الکترومغناطیسی وابسته است ، تا قادر به تبدیل انرژزی دریافتی به انرژی الکتریکی باشد. دینام یکی از شناخته شده ترین انواع ژنراتورهای انرژی است و انرژی مکانیکی موجود را به چرخش شفت تبدیل می کند. این باعث می شود قدرت میدان مغناطیسی در نوسان باشد و منجر به القای ولتاژ در پایانه های موجود در آن شود. بنابراین ، هنگامی که آنها در معرض بارهای زیادی قرار دارند ، منجر به گردش انرژی می شود. انواع مختلفی از ژنراتورها در دسترس هستند و می توانید مدل های مختلف و قدرت های مختلفی را پیدا کنید تا بتوانید با توجه به نیاز خود از آن ها استفاده کنید.

برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی می توانید از بین این نوع ژنراتورها هر یک را انتخاب کنید:

ژنراتورهای القایی
ژنراتورهای آسنکرون
ژنراتورهای جریان مستقیم یا DC

لازم به ذکر است که موتورهای الکتریکی مانند ژنراتورها هستند ، اما انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند. همچنین روش هایی برای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی نیز وجود دارد ، به عنوان مثال می توان از باتری ها یاد کرد.

اهمیت استفاده از ژنراتور

هرکسی که قطعی برق را در موقعیت های حساس تجربه کرده باشد می داند که چگونه می توان از تولید کننده های برق برای روشن نگه داشتن تجهیزات و وسایل تجاری، روشنایی منزل و… استفاده کرد. از ژنراتورها می توان برای تهیه برق نسخه پشتیبان در هنگام خاموشی یا به عنوان تولید کننده برق موقت در جایی که برق در دسترس نباشد ، مانند مراکز تجاری بزرگ و یا محل کار استفاده کرد. آنها با تولید انرژی الکتریکی به دستگاه های نیروگاهی که فقط با برق کار می کنند ، انرژی می رسانند.

دیزل ژنراتور چگونه کار می کند؟

ژنراتور برقی وسیله ای است که از انرژی مکانیکی برای تولید بار الکتریکی و انتقال آنها از طریق جریان الکتریکی استفاده می کند. موتور یک ژنراتور، انرژی مکانیکی ایجاد می کند که در یک میدان مغناطیسی از طریق یک رسانای الکتریکی منتقل می شود و باعث ایجاد بار الکتریکی و در نتیجه باعث ایجاد جریان الکتریکی می شود. یک ژنراتور دارای اجزای مختلفی از جمله موتور ، یک آلترناتور ، سیستم سوخت ، تنظیم کننده ولتاژ ، سیستم های خنک کننده و اگزوز ، سیستم روغن کاری ، شارژر باتری ، کنترل پنل و یک قاب یا ساختار اصلی است.

موتور
موتور ژنراتور همان چیزی است که انرژی مکانیکی ایجاد می کند. ژنراتورها با اندازه های مختلف موتور عرضه می شوند و اندازه موتور تعیین می کند که چقدر برق تولید کنند. موتورهای ژنراتور روی سوخت های مختلفی مانند بنزین ، دیزل ، پروپان مایع یا گازی و گاز طبیعی کار می کنند. برخی از موتورهای ژنراتور با یک منبع تغذیه دوگانه از دیزل و گاز کار می کنند.

موتورهای ژنراتور یا موتورهای دریچه سربار و یا موتورهای دریچه غیر سربار هستند. موتورهای سوپاپ سربار به جای سوار شدن بر روی بلوک موتور ، دریچه های ورودی و اگزوز را در قسمت اصلی سیلندر موتور دارند و معمولاً از موتورهای سوپاپ غیر سربار گران تر هستند. آن ها کوچکتر بوده و برای استفاده نیز آسان تر هستند، دوام بیشتری دارند و در طول عملیات دارای میزان سر و صدای کمتری هستند.

روکش چدن در سیلندر موتور یک ویژگی مطلوب است که می توانید هنگام خرید ژنراتور به دنبال آن باشید. این یک پوشش در سیلندر موتور است که باعث کاهش سایش و پارگی می شود ، دوام را تضمین می کند و برای طول عمر عملیاتی به ویژه برای ژنراتورهایی که به طور منظم مورد استفاده قرار می گیرند بسیار مهم هستند.

ژنراتور
ژنراتور بخشی از مولد است که به تولید برق کمک می کند. استاتور و روتر آن توسط یک واحد محفظه احاطه شده است که عملیات را محصور می کند. محفظه می تواند فلزی یا پلاستیکی باشد ، اما فلز ترجیح داده می شود زیرا قطعاتی که در اثر تحرک زیاد در خطر آسیب هستند را حفظ می کند. یک آلترناتور با طراحی Brush less ، قدرت بهتری را تولید می کند و به نگهداری کمتری نیاز دارد.

سیستم سوخت

سیستم های سوخت دیزل شامل اتصال لوله از مخزن سوخت به موتور ، لوله تهویه ، اتصال سرریز از مخزن سوخت به لوله تخلیه ، پمپ سوخت ، فیلتر سوخت و انژکتور سوخت می باشد. ژنراتورهای تجاری بزرگتر ممکن است از مخازن سوخت خارجی استفاده کنند ، در حالی که در ژنراتورهای کوچک، مخازن سوخت یا در قسمت بالای واحد یا به عنوان بخشی از پایه نصب شده اند.

صفحه کنترل

کنترل پنل ژنراتور جایی است که ژنراتور در حین کار روشن و کنترل می شود. این شامل یک شروع و خاموش شدن الکتریکی است ، در حالی که برخی ژنراتورها در هنگام قطع برق ، عملکرد اتوماتیک را ارائه می دهند. کنترل پنل همچنین دارای موتور سنج برای نظارت بر فشار روغن ، دمای خنک کننده و ولتاژ باتری است.

ژنراتورها انواع مختلفی اعم از ژنراتورهای قابل حمل ، ژنراتورهای آماده به کار مسکونی و ژنراتورهای آماده به کار تجاری یا صنعتی دارند. انواع مختلف ژنراتور برنامه های کاربردی متفاوتی دارند. ژنراتورهای قابل حمل ممکن است از سیم های برق استفاده کنند تا بتوانند لوازم کوچک را تغذیه کنند ، در حالی که سایر ژنراتورها ممکن است سوئیچ انتقال نیرو داشته باشند که برای انتقال مستقیم برق بدون سیم ، به صفحه اصلی وصل شده است. نوع ژنراتور مورد استفاده بستگی به کاربرد، مسکونی یا تجاری و میزان تولید برق مورد نیاز دارد.


منبع:http://mahnirooco.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ دی ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۲۵:۳۷ توسط:admin موضوع: نظرات (0)